Ľudia sa radi hrajú. Aj dospelí. Aj vaši zamestnanci. Prostredníctvom hier sa vieme naučiť nové informácie, sme odmeňovaní za dosahovanie výsledkov a naša prirodzená súťaživosť nás motivuje zabojovať o vyššie pozície v rebríčku hráčov. A práve aplikáciu týchto princípov mimo herného prostredia (napríklad vo vašej firme) využíva gamifikácia.
Gamifikácia nie je úplne nový pojem, jej popularita však výraznejšie vzrástla od roku 2010. Spoločnosti začali herné princípy prenášať do svojich business procesov, marketingových aktivít a v neposlednom rade aj do riadenia a rozvoja ľudských zdrojov. Názory a predikcie na ďalší vývoj tohto trendu v budúcnosti sa líšia, rovnako aj hodnotenie výsledkov jednotlivých realizovaných projektov. Pokiaľ si však uvedomíme, že v dohľadnom čase budú veľkú časť vašich zamestnancov tvoriť mileniáli (ktorí napríklad preferujú zmysluplnú prácu a môžu mať problém s motiváciou pri riešení rutinných činností), gamifikáciu by ste rozhodne nemali odignorovať.
Gamifikácia v recruitmente
Niektoré spoločnosti majú relatívne komplexný proces recruitmentu – od reakcie na otvorenú pozíciu, cez vypĺňanie formulárov a dotazníkov až po testy z Excelu alebo cudzieho jazyka. Čím je proces dlhší a komplikovanejší, tým väčšia šanca, že to niekde uprostred kandidát jednoducho vzdá. Zároveň tým môže utrpieť aj vaša reputácia zamestnávateľa – ako píše Katka Nováková vo svojom poslednom článku, kandidát si vytvára prvé dojmy o vašej firme už na základe toho, ako je napísaný inzerát a ako naňho pôsobí výberový proces. Gamifikácia poskytuje priestor na vytvorenie pozitívneho zážitku z celého výberového konania a zároveň je tu priestor komunikovať vašu firemnú kultúru a hodnoty.
Veľmi pekným príkladom je projekt z dielne PwC Hungary Multipoly zameraný na získavanie nových talentov. Kandidáti získavali body za plnenie jednotlivých úloh – nahranie aktuálneho životopisu, vyplnenie testu a zároveň mali priestor riešiť problémy vo virtuálnom prostredí, s ktorými sa zamestnanci firmy stretávajú v reálnom živote. Tento prístup umožnil nielen dôkladné preverenie schopností a zručností kandidáta, ale zároveň vytvoril príležitosť oboznámiť sa s firemnou kultúrou. Kandidáti, ktorí sa projektu zúčastnili, takisto dosahovali lepšie výsledky na osobných pohovoroch a PwC tiež zaznamenalo 190% nárast v počte záujemcov.
Ďalším levelom bude podľa mňa verzia Pokemon Go pre recruiterov ???? Viete si predstaviť vašich Talent Acquisition špecialistov, ako behajú po univerzitách a lovia šikovných budúcich absolventov? Geniálne.
Gamifikácia vo vzdelávaní
Investovali ste množstvo času a prostriedkov do e-learningového systému a vaši zamestnanci ho aj tak nevyužívajú. Lebo je to nuda. Práve v oblasti vzdelávania a najmä e-learningu existuje veľký priestor na zapojenie gamifikácie – disponujete totiž množstvom vstupov a dát, ktoré stačí premeniť na ciele a odmeňovať hráčov za ich dosahovanie. Súťaženie o najlepšiu priečku sa nemusí odohrávať iba na individuálnej úrovni, ale aj medzi jednotlivými tímami alebo pobočkami.
Deloitte do svojho vzdelávacieho programu zakomponovali získavanie odznakov za plnenie jednotlivých úloh a rebríček najlepších hráčov, ktorý sa menil každý týždeň – šanca dostať sa medzi TOP hráčov zvyšovala motiváciu zamestnancov zapájať sa do programu a spoločnosť zaznamenala 37% nárast v počte zamestnancov, ktorí sa na stránku vzdelávacieho programu vracali každý týždeň. Okrem získavania odmien za splnenie konkrétnych úloh tento systém odmeňoval hráčov aj „snowflake“ odznakmi – napríklad ak si rovnaké video pozrel celý tím v priebehu jedného týždňa, všetci boli príjemne prekvapení nečakaným bonusom. Práve dôraz na pozitívne zážitky počas hry je dôležitou súčasťou gamifikácie, na ktorú by sa nemalo zabúdať.
Ďalším príkladom prepojenia vzdelávania a gamifikácie je aplikácia Duolingo – pokiaľ sa chcete naučiť alebo zlepšiť cudzí jazyk, vrelo odporúčam.
Gamifikácia v produktivite
Ak to neviete odmerať, nemôžete to manažovať. Pokiaľ už máte vo firme nastavené KPIs alebo iné ciele, ktoré majú zamestnanci plniť a systém, ktorý ich eviduje a vyhodnocuje, opäť ste o krok bližšie k implementácii gamifikácie aj do tejto oblasti.
Nemusí sa však jednať iba o meranie výkonu. Gamifikáciu nevynechal ani Google, ktorému sa vďaka zaujímavému projektu podarilo takmer 100% vyriešiť problém s vyúčtovaniami za služobné cesty zamestnancov. Každý zamestnanec mal na služobnú cestu vyhradenú určitú čiastku – pokiaľ ju však neminul celú, po odovzdaní vyúčtovania sa mohol rozhodnúť, čo sa stane so zvyšnými peniazmi – pripočítali sa mu k ďalšej výplate, navýšil si nimi rozpočet na ďalšiu služobnú cestu alebo ich mohol venovať na vybranú charitu.
Osobnú produktivitu podporuje na princípe gamifikácie aj Email Game, ktorý vás motivuje udržiavať prázdny inbox a odpovedať na došlú poštu v určitom časovom limite. Pokiaľ sa vám to podarí, odmení vás bodmi a vysmiatym smajlíkom. Podobný princíp je aplikovateľný aj na riešenie ticketov a požiadaviek zákazníkov.
Gamifikácia v zapojení zamestnancov
Produktivita vašich zamestnancov je dôležitá, no nemali by ste zabúdať ani na engagement. Práve tu je priestor odmeniť tých zamestnancov, ktorí z vlastnej iniciatívy participujú na mimopracovných projektoch, šíria dobré meno vašej spoločnosti alebo dobrovoľne prispievajú na váš blog. Gamifikáciou môžete podporiť správanie, ktoré je v súlade s vašou firemnou kultúrou a motivovať ľudí k väčšiemu zapojeniu sa do života firmy.
Príkladom je spoločnosť Bluewolf, ktorá sa rozhodla podporiť pro-sociálne správanie svojich zamestnancov v online prostredí. Značku firmy najlepšie reprezentujú práve jej zamestnanci a preto sa v Bluewolf rozhodli podporiť a odmeniť tých, ktorí sa aktívne podieľali na jej budovaní – napríklad prostredníctvom zdieľania relevantného obsahu na LinkedIne, písania blogových príspevkov alebo získania vysokého Klout skóre.
Gamifikácia vašich firemných procesov nespočíva iba vo zvýšení engagementu, motivácie alebo produktivity zamestnancov či záujmu potenciálnych talentov. Zároveň vám ponúka obrovské množstvo dát, na základe ktorých môžete zlepšovať vaše procesy a neustále napredovať. Pokiaľ máte reálnu skúsenosť s implementáciou princípov hier vo vašej firme, neváhajte sa s ňou podeliť dolu v komentároch.
Autor: Simona Bobocká